Hvor skal man begynde?

En af de ting vi virkelig manglede, da vi først begyndte at overveje hjemmeskole, var eksempler på, hvordan andre gjorde det. Altså sådan helt konkret: hvilke bøger, hvilke emner, organisering af undervisningen, dokumentation etc. men det var ikke til at finde. Da den frustration, det affødte, er den primære drivkraft bag bloggen her, vil jeg prøve skridt for skridt at skrive om de valg vi har taget, baggrunden herfor og hvilke andre ting man kan vælge i stedet for.

Hvis ens eneste association til ”skole” er den måde de fleste af os har oplevet det, så tænker man nok umiddelbart at hjemmeskole er det samme – bare derhjemme. Jeg kan huske at min søn (som dengang var 12) blev direkte angst når vi talte om eventuelt at hjemmeskole, for han troede, at så var det noget med at hans mor transformerede sig ind til en skrap skolelærer, som skulle stå ved tavlen og tvinge ham til at terpe dagen lang.

 

Da vi for første gang stiftede bekendtskab med en Steinerskole i praksis for mere end 6 år siden, var det ligesom at træde ind i en hemmelig verden, fyldt med nye ord, sange, ritualer og materialer. Vi brugte rigtig meget energi på at lære at gøre de forskellige ting rigtigt, og det tog et godt stykke tid før vi følte os hjemme i det.

Den fornemmelse, af at være på helt ukendt land, prøver jeg at holde fast i, når jeg taler med andre om at vi hjemmeskoler, for her er faktisk også en helt særlig lingo selvom vi ikke selv bemærker det. Vi svinger rask væk omkring os med ord som HU, unschooling, deschooling, tilknytning og tilsyn, namedropper Neufeld, Hewitt, Steiner og utallige titler på bøger, som handler om at have sine børn hjemme og hvorfor det er en god ting.

Men hvis man aldrig selv har tænkt over hjemmeskoling som en mulighed, og ikke kender nogen som har taget det valg, så kan hjemmeskoleverdenen være lige så mystisk og fremmed, som vi først oplevede Steinerskolen. Og det i sig selv kan virke afskrækkende, for hvor starter man så lige?

Første skridt er, at se på sin familie og overveje hvad der passer lige netop denne flok bedst. Her er det helt centralt at mærke efter hvor langt man egentlig er i processen og hvilke tanker der ligger bag ens ønske om at hjemmeskole. Er man udpræget autoritetstro og bange for at ens børn ikke lærer nok, med mindre man kører efter Fælles Mål? Ja, så er det jo det man skal lægge ud med at gøre. Er man mere ”alternativ” på andre områder i ens liv? Ja, så vil skridtet i en mere alternativ retning i forhold til skole virke mindre voldsomt.

Og det er i øvrigt en anden ting. Jeg har valgt at kalde denne blog hjemmeskoleliv, men ret beset vil nogle tage helt afstand fra at kalde noget for ”skole”, måske vil de konsekvent kalde det hjemmeundervisning, måske vil de sige de unschooler eller også vil de slet ikke sætte en mærkat på det. Vi har valgt at sige vi hjemmeskoler, fordi det – i vores optik – er den beskrivelse, som virker mest tilgængelig for de fleste.

 

Hvis det skal blive en succes at hjemmeskole, så er det helt essentielt at man vælger den måde at gøre det på, som tiltaler en mest. Noget forenklet vil jeg sige, at der er tre overordnede måder at organisere sin hjemmeskole på:

Køkkenbordsskole: det er nok den type, som minder mest om den måde de fleste af os har oplevet skolen. Her er der et fast skema med de velkendte fag, man vil typisk bruge de samme materialer som i folkeskolen og forældrene vil have en klassisk ”skolelærer” funktion. Skole- og familietid vil være opdelt.

Mix (med eller uden fast pensum): her er vi ude i en mere løst tilrettelagt undervisning, hvor man kan mixe mellem ”tavleundervising” og projekter igangsat af børnene eller de voksne. Der er nærmest uendeligt mange måder at tilrettelægge det på, man kan bruge dele af pensum fra folkeskolen og skele til Fælles Mål, man kan finde sit eget pensum og fastlægge sine egne målsætninger eller man kan købe et pensum (eller flere forskellige) og sammensætte det som man selv synes. Jeg kan afsløre, at det er den måde vi pt. bruger.

Unschooling: uden at vide det med sikkerhed, fornemmer jeg, at dette er en type hjemmeskole mange i Danmark følger, dog nok i varierende grad. Man kan skrive rigtig meget om unschooling, men min udlægning er, at det handler om en grundlæggende tillid til, at børn er i stand til selv at regulere og udvikle sig uden styring, men med støtte fra forældrene. Det betyder i praksis, at det er børnenes interesser og motivation, som styrer hvad de lærer og hvornår, og der er ikke nogen decideret undervisning. Fordelene ved unschooling kan være, at det stille færre krav til planlægning, men til gengæld stiller det større krav til dokumentationen, fordi man skal sørge for at ”oversætte” aktiviteterne til et sprog, som tydeliggør hvilke konkrete ting børnene har fået ud af den pågældende aktivitet.

 

Det vil også give mening at klarlægge hvilke ressourcer/værdier man har som familie. Det kan være i forhold til hvor meget tid man vil bruge på planlægning kontra dokumentation, hvor mange penge man vil bruge på materialer, kurser og fritidsinteresser til børnene, hvilket socialt netværk man har (herunder hvilke hjemmeskolenetværk der findes og hvor meget man realistisk set vil bruge dem), hvilke faglige kompetencer man selv har som kan bringes i spil, hvilket mentalt overskud der er i familien og hvordan man i det hele taget har det med hinanden. Og vigtigst af alt hvilke værdier familien er bygget på, for hvis man fx sværger til meget faste rammer, vil unschooling ikke fungere optimalt. Hvis det skal fungere kræver det, at man finder det bedste match mellem ens ressourcer, de forskellige familiemedlemmers temperamenter og de grundlæggende familieværdier.

Men når alt det er sagt, så skal man også forberede sig på, at hjemmeskole er en løbende proces, så det man havde tænkt sig i begyndelsen kan ofte vise sig at være helt forkert eller i hvert fald skulle justeres.

Derfor vil min allerførste anbefaling til dig der overvejer hjemmeskole være: gør forarbejdet i forhold til ovenstående. Sæt dig ind i hvilke typer af hjemmeskole der findes og mærk efter hvad der tiltaler netop dig bedst der hvor du og din familie er lige nu. Det nytter ikke at pejle efter hvor man gerne vil hen, der skal man nok komme til, men kun hvis man tager udgangspunkt i hvor og hvem man er.

Jeg vil anbefale at se på udenlandske sider, det kan ikke spejles 1:1 men der findes kun begrænsede danske ressourcer. Der findes nogle danske bloggere og grupper på Facebook, ”Fri læring” er foreningen for hjemmeskolere, Maj My og Cecilie Conrad er umiddelbart de eneste bloggere som jævnligt skriver om hjemmeskole.

Filmen ”Being and becoming” er til tider en smule flippet, men den er mest inspirerende og gav i hvert fald os en bekræftelse af at vi var på rette vej, den kan lejes på Vimeo her

I næste indlæg vil jeg skrive mere om hvordan VI hjemmeskoler og indtil da: overvejer I at hjemmeskole? Har I tænkt over hvordan?

4 Kommentarer

Deltag i diskussionen og fortælle os din mening.

Maj Mysvar
maj 20, 2018 på 7:28 pm

Sikke et fedt, fedt indlæg. Det er så vigtigt med de her nøgterne gennemgange og indsigter i hjemmeskolelivet, som ganske rigtigt virker nærmest uigennemskueligt, når man først begynder at træde ind i det. Tak – denne her blog manglede jeg, da vi stod på vippen for et år siden.

Tinesvar
maj 23, 2018 på 5:11 pm
– Som svar til: Maj My

Tak kære Maj <3

Bianca Saduskysvar
juli 22, 2018 på 7:32 pm

Jeg er meget nysgerrig på hjemmeskole. Jeg syntes, der er for meget stress og jag i hverdagen, og ikke nok rum til nærvær imellem mig og mine børn. jeg ser også nogle unikke mere legende træk hos dem ligesom blive gemt væk, og er nysgerrig på at se de sider udfolde sig i stedet for. Lige nu er jeg også lidt angst ved tanken om at skulle stå med det hele selv, jeg har lænet mig SÅ meget op ad deres klasser lærer og forældre -mæssigt, og de har deres bedste venner der. Læste også din blog om Ærø, og det er det der med ikke at spille hazard med deres liv ifht til bare at tage dem ud og hvad så? For de vil helt klart føle sig anderledes i starten, og måske savne kontinuitet. Jeg er også bange for den sorg de måtte få over at skulle skilles fra det daglige tilhørsforhold til klassen og skolen. Deler også forældremyndighed og vi ser meget forskelligt på tingene. Men vil bare gerne inspireres og derigennem finde en vej eller en måde at være i det på eller vælge noget andet på. Glad for jeg fandt din blog.

Tinesvar
juli 22, 2018 på 8:45 pm
– Som svar til: Bianca Sadusky

Kære Bianca, tak for din besked!
Ja, hjemmeskole er ikke det nemme valg og heller ikke altid det rigtige. Men personligt må jeg da sige, at en del af vores motivation netop er erfaringer med vores ældste, som var fuld af nysgerrighed og lyst på livet da han begyndte i skole, men langsomt og sikkert mistede sin motivation. Det er ikke givet at det sker i skolen, men det er værd at overveje, hvordan man kan hjælpe sine børn til at beholde det, selvom man ikke hjemmeskoler 🙂
Hvad tiltaler dig ved at hjemmeskole? Kan du evt få noget af det på en anden måde? Hvad siger dine børn, mon de har nogle idéer og input til det?
Livet er en lang rejse med svære valg undervejs, jeg håber du får sporet dig ind på hvad der er det rigtige – og mulige – for jer. Og tak fordi du læser med <3

Skriv et svar